Powerlifting oz. triatlon moči je šport, ki združuje nekatere najosnovnejše funkcije človeškega telesa. Gre za tekmovanje v maksimalni moči pri treh osnovnih vajah z utežmi: v počepu, potisku s prsi in mrtvem dvigu.

Osnovna pravila triatlona moči so preprosta. Cilj tekmovalca je čim težji maksimalen dvig v vsaki disciplini, zmagovalec pa je tisti, ki doseže največjo vsoto 3 dvigov. Vsak tekmovalec ima v posamezni disciplini na voljo 3 poskuse, pri katerih pa želeno težo lahko le povečuje, podobno kot pri skoku v višino ali pri olimpijskem dvigovanju uteži. Bistvo vseh 3 dvigov je, da so izvedeni v enem samem, tekočem gibu, izvajajo pa se s standardno olimpijsko palico in utežnimi koluti.

Seveda tekmovanje v triatlonu moči vključuje še mnogo dodatnih pravil, ki pa se navadno bolj tičejo opreme kot pa same izvedbe dviga. V triatlonu moči obstaja več različic tekmovanj, ki se razlikujejo v dovoljeni podporni opremi. Trenutno je najbolj aktualna različica klasičnega triatlona moči, kjer so od podporne opreme dovoljeni le grelni nakolenčniki, povoji za zapestja in pas. Dovoljena oprema pri drugih oblikah tekmovanj obsega še podporne drese, in elastične povoje za kolena, ki lahko dodajo tudi več kot 50kg na posamezen dvig. Tekmovanja in treningi z opremo so tehnično precej bolj zahtevni kot pri klasičnem triatlonu, kar je verjetno tudi razlog za večjo priljubljenost slednjega. Klasični triatlon lahko namreč treniramo sami, z osnovno opremo v skoraj vsakem fitnes centru.

Na vseh tekmovanjih so tekmovalci najprej razvrščeni v kategorije po starosti in teži. Tekmuje se za zmago v posamezni kategoriji, vsi tekmovalci pa se potegujejo tudi za naslov absolutno najboljšega tekmovalca, ki ga določa največji seštevek točk. Te so s posebnimi koeficienti preračunane iz telesne teže tekmovalca in skupne vsote dvignjene teže. Vsak dvig nadzorujejo 3 sodniki, ki v skladu s pravili tekmovalcu pokažejo belo luč ali rdečo luč. Dvig je uspešen, če tekmovalec dobi vsaj 2 beli luči.

Počep

Pri počepu ima tekmovalec palico z utežmi naloženo na zgornjem delu hrbta. Tekmovalec sam vzame palico iz stojal, stopi korak ali dva nazaj in se namesti v udoben položaj. Počaka na znak sodnika za začetek, nato začne s spustom. Tekmovalec se spušča, dokler se s kolčnim sklepom ne spusti pod ravnino kolena. Takoj zatem se lahko dvigne, brez znaka sodnika. Dvig je zaključen, ko sodnik da znak za odložitev palice nazaj na stojala. Tekmovalci v tej disciplini navadno dvigujejo teže od 100kg pa vse do 430kg v najtežjih kategorijah, tekmovalke pa od 50kg pa vse do 250kg. Najbolj pogost razlog za neuspešen dvig je premajhna globina počepa.

Počep
Tekmovalka z zadostno globino počepa (vir: Facebook stran IPF).

Potisk s prsi

Tekmovalec pri potisku s prsi leži na klopi in ima celotna stopala na tleh. Palico prime z rokama in jo vzame iz stojal. Na znak sodnika prične s spustom, dokler se palica ne dotakne prsi. Ko palica na prsih obmiruje, sodnik da znak za dvig in tekmovalec iztegne roki. Dvig je končan z znakom za odložitev palice in njeno vrnitvijo na stojala. Skozi celotno izvedbo vaje morata glava in zadnjica ostati v stiku s klopjo. Potisk s prsi je navadno najšibkejši dvig, teže se gibljejo od 70kg do 270kg pri moških in od 40kg do 140kg pri ženskah, najpogostejša razloga za neuspeh pa sta dvig zadnjice in neupoštevanje sodniških znakov.

Potisk s prsi
Pravilna postavitev pri potisku z glavo in zadnjico na klopi in s celotnimi stopali na tleh (vir: Facebook stran IPF).

Mrtvi dvig

Pri mrtvem dvigu tekmovalec prime palico z utežmi, ki je na tleh in jo mora dvigniti do višine bokov. Ko so boki in kolena popolnoma iztegnjeni, tekmovalec dobi znak za spust in odloži palico na tla, s tem pa je dvig končan. Mrtvi dvig je tehnično najmanj zahteven dvig, saj je potrebno upoštevati le sodnikov znak za zaključek dviga. Najpogostejši napaki sta neenakomerno dviganje palice in prehiter spust. Mrtvi dvig je navadno najmočnejši dvig, tekmovalci pa dvigujejo od 100kg do 370kg ter tekmovalke od 70kg do 250kg.

Mrtvi dvigZaključna pozicija pri mrtvem dvigu (vir: Facebook stran IPF).

Več o pravilih posameznih dvigov si lahko preberete v zavihku Pravila.